Bioritmus, testünk 12 ritmusa

Aki tudatosan él, általában valamilyen kialakított életritmus szerint cselekszik, táplálkozik, sportol, pihen, tehát lesz egy saját rendszere. Ha a közérzetünk jó, azt gondolhatjuk, hogy a rendszerünk is jó.

Azonban életritmusunkat érdemes olyan szempontból is vizsgálni, hogy a szerveink működése szempontjából vajon hosszú távon támogatja-e egészségünket.

Sejtjeink intelligens módon, napi-havi-éves ismétlődő ritmus, bonyolult és gépiesen precíz rend szerint dolgoznak egészségünk fenntartásáért. Nem túlzás azt állítani, hogy meghaladják külső képességeinket.

Testünk 12 ritmusa

Ahogy a külvilágban, úgy a szervezetünkben sincs állandóság, valójában állandó ciklikus változás zajlik szervezetünkben. Ezért is érdemes odafigyelnünk testünk napi periodikus igényeire, meghatározó, hogy óráról-órára hogyan élünk, mit eszünk és teszünk egészségünk érdekében.

A bioritmus figyelembevételével megállapítható, hogy az emberi szervek meghatározott időrend szerint, egymást váltva működnek és pihennek.

A több ezer évre visszatekintő távol-keleti gyógyászatban kiemelkedő szerepet játszanak a bioritmusok. Kutatásaikra támaszkodva megállapítható, hogy létezik egy ciklikus óra, amely szerint a 12 fő szervünk 2 óránként váltja egymást az aktív munkában, így adva egy 24 órás teljes ciklust. Az éppen aktuális "dolgozó" szerv köti le szinte az összes energiánkat. A testen belül egy központi biológiai óra irányítja a legtöbb rendszeresen ismétlődő folyamatot, amelyen kívül rengeteg helyi kis „jelző óra” is működik. Ezek irányítják a tüdő, a szív, a vese, a máj és egyéb fő szervek működését. Ez a napi 12 ciklusra osztott „biorend” segít eligazodni abban, hogy épp melyik szervünkre irányul az energia, amelyet támogatni tudunk aktuális tevékenységünkkel, így tudatosabban cselekedhetünk szervezetünk kiegyensúlyozott működéséért. A periódusok követésével könnyen kialakítható egy egészséges napirend.

A 12 ciklus

  • 05-07 óra között: a vastagbél működése ekkor a legaktívabb, ez a székletürítés optimális ideje. Megszabadíthatjuk szervezetünket a salakanyagoktól, így növelhetjük vitalitásunkat, teljesítőképességünket. A belek tisztán tartása nagyon fontos az egészség megőrzésének érdekében.
  • 07-09 óra között: A mondás úgy tartja: „reggelizzen, mint a király”. Ez a gyomor legterhelhetőbb időszaka, 9 óráig emészt a legjobban. Ekkor tud a leghatékonyabban dolgozni, tehát bőséges, vitaminokban, ásványi anyagokban, fehérjében gazdag reggelit fogyasszunk.
  • 09-11 óra között: testhőmérsékletünk optimális, az idegrendszer ebben az időszakban a legnyugodtabb, teljesítőképességünk igen magas. A lép és a hasnyálmirigy szempontjából fontos a gazdag reggeli, különösen cukorbetegek számára.
  • 11-13 óra között: 11 óra a szívciklus csúcspontja, a szív ekkor a legaktívabb. Ez a legjobb időszak a sportolásra. Délben erősödik a gyomorsav-, majd később az epetermelődés, készen állunk egy finom ebéd elfogyasztására. A déli fáradékonyság intő jel lehet. Sok szívbeteg hamarabb menne orvoshoz, ha tudná, hogy déli fáradékonysága a szív gyengülésének figyelmeztető jele lehet. A Távol-Keleten 12 óra körül hagyományosan fél óra pihenőt tartanak, ami jelentősen csökkenti a szívinfarktus veszélyét, különösen idős korban.
  • 13-15 óra között: lassul a vérkeringés, az energiák a vékonybélben koncentrálódnak. A vékonybél az immunrendszer legfontosabb része, ezért a frissen készült meleg ebéddel alapvetően hozzájárulunk az immunrendszer karbantartásához. Ebben az időszakban csökken a fájdalomérzékelés is.
  • 15-17 óra között: a húgyhólyag ekkor dolgozik a legintenzívebben, ezért fogyasszunk bőségesen cukor és alkoholmentes folyadékot, például teát, ezzel karbantarthatjuk húgyhólyagunkat, egyúttal vesénket is. Szervezetünk kiüríti a méreganyagokat, ismét kiemelkedő lehet teljesítőképességünk, ezért nagyobb hatékonysággal megy a munka, a tanulás, a sportolás.
  • 17-19 óra között: Ilyenkor érdemes elfogyasztani a könnyű vacsorát. Vesénk ekkor van a legnagyobb tisztító munkában. A vese és az öregedés kapcsolata közismert, a vese energiájának megőrzéséért kerülni kell a túl nehéz, zsíros, sós ételeket. Ilyenkor nem tanácsolt nehéz fizikai munkát végezni. Vérnyomásunk csökken, szívműködésünk lassul, egy kicsit nem árt pihenni, ha tehetjük.
  • 19-21 óra között: ekkor válik legaktívabbá a szívburok, amely a szív esszenciáját, a vér és energia forrását védi. Ha most vacsorázunk, azt már nem tudja szervezetünk hatékonyan feldolgozni, elraktározza reggelre. Ez az időszak már felkészülés az éjszakai pihenőre, érzékelésünk kifinomultabbá válik. A fizikai erőfeszítés és sport ilyenkor már az éjszakai alvás ellen dolgozik. Ajánlott viszont a séta, amely az oxigén-ellátás megnövelésével nagyon hasznos a szívburok megfelelő működéséhez.
  • 21-23 óra között: ekkor kezdődik az úgynevezett "hármas melegítő" időszaka, amikor testünk és lelkünk is nyugalomra, pihenésre vágyik. A hármas melegítő nem szerv, hanem a szív-tüdő, a lép-gyomor és a vese-húgyhólyag együttesét jelenti, mint egyetlen funkcionális csoport, amely ebben a két órában összehangoltan, együtt működik. Eljött a békés, nyugodt együttlét, zenehallgatás ideje. A feszültség, düh, idegesség, szélsőséges érzelmi állapotok ebben az időszakban az egész másnapra kihatással vannak. Bármennyire csábító, kerüljük ilyenkor a tévében is a rossz híreket, a stressz keltő filmeket. Ez a legpihentetőbb alvás ideje, tehát ne végezzünk se testi, se szellemi aktivitást igénylő munkát.
  • 23-01 óra között: ekkor az epehólyagé a főszerep. Ez szorosan összefügg a máj működési területével, amely majd egytől háromig a legaktívabb. Ha görcsök keletkeznek, ebben az időszakban nehezebben csillapítható a fájdalom.
  • 01-03 óra között: a szervezet teljesítőképessége ekkor a legalacsonyabb. A máj teljes erővel méregtelenít, kerülni kell a terhelését. Sokunknak vannak alvászavarai, felébredünk hajnalban, bizonytalan fájdalmak jelentkezhetnek, de az okát nem tudjuk. Ilyen esetekben fordítsuk figyelmünket az epe-máj működési zavarai felé. Lehet, hogy epekő okozza a panaszokat, de lehet, hogy a késői nehéz vacsora, vagy nagyobb mennyiségű alkohol fogyasztását jelzi a nehézkes máj és epeműködésünk. A másnapi frissesség titka tehát a korai fekvés.
  • 03-05 óra között: ekkor van a tüdő aktív ideje, amely felkészül az egész napi munkára. A tüdő működési területének maximuma idején a leggyakoribb az asztmás roham, a fulladás, a köhögés. Tipp: Ilyen esetre tartson az ágya mellett egy pohár mézes vizet, s ébredés után kezdje ezzel a napot. Ehhez a működési területhez tartozik a légcső, az orr, a mandulák, mindezek együtt biztosítják a megfelelő légcserét.  

Megfigyelés = Megelőzés

A biológiai óra ismerete és használata közelebb visz bennünket életműködésünk jobb megismeréséhez. Minden megbetegedés esetén, egy napon belül a tünetek ingadozó jellegűek. Bizonyos időpontokban jelentkező tünetek alapján idejében felismerhetjük, hogy szervezetünk mely területén borult fel az egyensúly, melyik szervünk támogatására van éppen szükség. Az egészség statisztikák alapján megfigyelhető, hogy bizonyos tünetektől szenvedő páciensek orvos látogatásának időpontja szinte pontosan összhangban áll a 12 ciklus felosztással. Ez is azt mutatja, hogy fontos tudatosan élnünk, nemcsak napról napra, hanem óráról órára.

Tekintsünk úgy testünkre, mint a legfontosabb eszközre, amely életben tart, ezért „amit adsz, azt kapsz” alapon, figyeljünk oda mit adunk neki, mert hosszantartó egészséget csak tudatos odafigyeléssel kaphatunk cserébe.

(írta: Berkes-Mezei Beáta)

Információ

Nyitvatartás: H-V 8-12 és 14-20    Pályfoglaláshoz, edzésidőpont kéréséhez, sportfelszerelés bérléséhez hívjon, vagy írjon! 

Az oldalt szerkeszti: Erdei László               

Kapcsolat

Telefon: +3620 977 5773                             Email: lacoerdei@gmail.com                     Levelezési cím:                                                 • 4200 Hajdúszoboszló, Szilfákalja u. 18/F   Sportcentrum címe:                                           • Hajdúszoboszló, József Attila u. 25. (Bejárat a Thermál Hotel mellett)