A kávé egyedülálló egészségvédő hatásai

Michael Downey: 
A kávé egyedülálló egészségvédő hatásai

Nem lehet elég jót mondani a kávéról ahhoz, hogy végre - állítólag az emberek egészségének érdekében fellépő - un. 'szakemberek' ne óvnának a fogyasztásától. Mint általában a közkeletű egészségügyi tanácsok, a kávéfogyasztás ellenzése is teljesen megalapozatlan, szembe megy a tényekkel. Ez az összefoglaló talán meggyőzi majd az aggodalmaskodókat.

Az egészségügyi szervezetek sürgős riadót fújtak el a gombamód terjedő diabétesz járvány hírére, miután a Lancetben megjelent 2011 júliusában egy tanulmány, amely sokkolta a szakértőket azzal a becsléssel, miszerint a világon jelenleg kb. 347 millió cukorbeteg él (22). Hamarosan -2011 szeptember 13-án- a Nemzetközi Diabétesz Szövetség bizonyítékokat mutatott be arra, hogy a valódi szám a 366 milliót közelíti (23). 

 

A tudományos vizsgálatok azt bizonyították, hogy a rendszeresen (klorogénsavat tartalmazó) kávét fogyasztóknak akár 67%-kal is csökkenhet a 2-es típusú cukorbetegség kockázata. Ez nyilvánvalóan a lecsökkent vércukorszint, a megnövekedett inzulinérzékenység és mind a tárolt zsír, mind a tárolt szénhidrát csökkenésének a következménye. A számos vizsgálatok egyike, a 2009-ben az Annals of Internal Medicine-ben megjelent metaanalízis 450 000 ember adatait vonta össze és mutatta ki, hogy minden további csésze kávé (koffeines vagy koffeinmentes) 5-10%-kal csökkenti a cukorbetegség kockázatát (12). 
Sok epidemiológiai vizsgálat is azt mutatja, hogy a diabétesz kockázata az elfogyasztott kávé mennyiségével arányosan csökken. A kutatók például úgy találták, hogy

1, napi egy kávé 13%-kal (24)
2, napi 4 kávé 47%-kal (24)
3, napi 12 kávé 67%-kal (21)
csökkenti a kockázatot.

A tudósok kezdik megérteni, hogy a nyers és főzött kávéban található klorogénsav összetevő közvetlenül felelős az antidiabetikus hatásért. A kutatók kimutatták, hogy ez alapvetően gátolja a szervezetben a glukóz szintézist és kibocsátást (25). Úgy tűnik, ezt az okozza, hogy a klorogénsav gátolja a glukóz-6-foszfatáz glukóz-szabályozó enzimet, amelynek következtében így csökken a vérben a vércukorszint (26).
A klorogénsav csökkeni t a szénhidrátfogyasztást követő hiperglikémiás kiugrást is (26). Ez csökkenti az inzulinaktivitást, ami csökkenti a zsírlerakódást. A kávé nem azonosított alkotóelemei, továbbá a koffein is, serkenti a klorogénsav diabéteszt megelőző hatásait. Az előzetes vizsgálatok azt mutatják, hogy ezek a vegyületek 35%-kal csökkentik a tárolt szénhidrát mennyiségét és javítják az inzulinérzékenységet (28).
A kávéról korábban kimutatták, hogy gátolja a vasfelszívódást (29). Később, 2004-ben a kutatók közvetlen kapcsolatot találtak a testben tárolt vas lecsökkent szintje és a csökkent cukorbetegség kockázat közt; ez a hatás független volt az előzőekben említettektől (30).

A rákkockázat csökkenése

Korábbi vizsgálatok már beszámoltak arról, hogy a kávéfogyasztás számos rákfajta kockázatát csökkenti. Pl. most, amikor a prosztatarák a tüdőrák után a második leggyakoribb tumoros halálnem Amerikában (31), egy ígéretes vizsgálat jelent meg a Journal of National Cancer Institute 2011 június 8-i számában. A kutatócsoport arról számolt be, hogy azok a férfiak, akik legalább napi 6 kávét isznak, 18%-kal kisebb a prosztatarák kockázata, és 40%-kal kisebb annak a kockázata, hogy a prosztatarák agresszíven terjedő, halálos rákká fajuljon (9). Mivel ez mind a koffeines, mind a koffeinmentes kávéra áll, ez azt mutatja, hogy a hatás nem a koffeinnek tulajdonítható. Az inzulinszintet csökkentő és az inzulinérzékenységet növeli összetevőknek tulajdonítható ez a védőhatás (33).

A mellrák a tüdőrák utána második leggyakoribb halálok az amerikai nők körében (34). A Breast Cancer Research 2011 május 14.-i számában megjelent tanulmány szerint azoknak a körében, akik legalább napi 5 kávét isznak, 57%-kal csökken az ER-negatív (nem hormonfüggő) mellrák kockázata (10). Ezt a rákfajtát különösen nehéz kezelni. Ez az eredmény hozzáadódik ahhoz a korábbi eredményhez, miszerint napi két kávé késlelteti a mellrák megjelenését egy bizonyos genetikai típusnál (35).

A vastagbélrák - a két nemet együttvéve - a mások leggyakoribb tumoros eredetű halálok az USA-ban (36). Míg a vastagbélvizsgálat hasznos a rák detektálásában, de a kutatók régóta reménykednek abban, hogy megtalálták a megelőzés módját is. A jó hír, hogy 24 vizsgálat összevont elemzése szerint a sokat kávézók körében 30%-kal alacsonyabb a vastagbélrák kockázata (37). Ez megerősíti több korábbi vizsgálat eredményét (38-41).

Akiknél száj vagy torokrákot találtak, azoknál 15% esély van arra, hogy a rák átterjed a gégére, a nyelőcsőre vagy a tüdőre (42). Egy esetkontrollos vizsgálat szerint a legalább napi 3 kévét fogyasztóknak a kávét nem fogyasztókhoz képest 40%-kal kisebb az esélye a száj, torok és nyelőcsőrákra (43). Egy másik vizsgálat megerősítette ezt az erős kapcsolatot (44). A májrák szintén vezető halálok az egész világon. Az utóbbi években felhalmozódott kutatási eredmények szerint a kávé véd a májrákkal szemben is. Egy 2005-ös vizsgálat szerint már napi egy csésze is 42%-kal csökkenti a májrák kockázatát (46). Számos vizsgálat számolt be hasonló eredményről (47-52).

Szív- és érrendszeri betegségek

A szív- és érrendszeri betegségekben egyharmaddal több amerikai hal meg, mint rákban (53). 
Talán Ön is hallotta már azt a téves elképzelést, hogy a kávé vérnyomás emelkedést okoz és növeli a szívbetegség kockázatát. Valójában a vizsgálatok azt mutatják, hogy a kávé hosszútávon csökkenti a vérnyomást (54), csökkenti a szív és érrendszeri betegségek kockázatát (55-57) és lecsökkentheti a sztrók kockázatát is (58). A kávé, röviddel elfogyasztása után, növelheti a vérnyomást (59-61). De összetevőinek hosszútávon vannak előnyei: már 8 hét után csökken a kávéfogyasztók vérnyomása, feltehetően a klorogénsav érfalakra gyakorolt hatásának köszönhetően (62). 
Hosszabb távon a kávé csökkenti a szívhalálozás kockázatát. Egy 15 éves követéses vizsgálatban 15 000 nő adatát feldolgozva az derült ki, hogy napi 1-3 csésze kávé már 24%-kal csökkenti a szíveredetű halálozást (6) . Az eredményt más vizsgálatok is megerősítették (63, 64).

A szíveredetű halálozás sejtszintű megelőzését is eredményezi a kávé, mivel már egyetlen csésze kávé -függetlenül a koffein tartalomtól, egy órán belül gátolja a vérlemezkék kicsapódását. További jó hír, hogy a rendszeres kávézás csökkenti a gyulladást, emeli a HDL szintet (66) és csökkenti a koronáriák meszesedését (67).

Májbetegségek

A krónikus májbetegségek és a májcirrózis évente 35 000 halált okoz az USA-ban. A cirrózis a 9. halálok Amerikában, ez felel az összhalálozás 1.2%-áért (68). A kutatók eredményei szerint ez a halálozás jelentősen csökkenthető kávézással. 
Akik legalább napi 4 kávét isznak, azoknál a cirrózis kockázata 84%-kal csökken, mutatta ki egy Annals of Epidemiology-ban megjelent tanulmány (69). Ez egybevág egy nyolc évvel korábbi vizsgálattal, amelyben 120 000 ember adata alapján mutatták ki, hogy napi egy csésze kávé már 23%-kal csökkenti a cirrózis kockázatát (70). 
A hepatitis B-ben és C-ben szenvedő betegeknél ugyancsak csökken a nem alkoholos eredetű májcirrózis kockázata, ha rendszeresen kávéznak (71).

Szellemi hanyatlás

Az Alzheimer betegség gyakorisága folyamatosan növekszik a 84 évesnél idősebbek 40%-a szenved ebben a kórban (72).
Ígéretesek azok a vizsgálatok, amelyek szerint a koffeines kávét fogyasztók körében kisebb a későbbi Alzheimer és demencia kockázat (18, 73). A kutatók megállapítása szerint a kávéfogyasztás hosszú távú dózisfüggő hatása a megőrzött szellemi képesség és memória (75, 76), és ez elsősorban a neuronok védettségéből fakad (77).

Egy egérvizsgálat szerint a moderált kávéfogyasztás - ez emberre átszámolva napi 5 csészét jelent- 5 héten belül elkezdi visszafordítani az Alzheimer betegséggel járó károsodásokat (20). 
Bár a szellemi hanyatlással szembeni védőhatás mechanizmusa még nem ismert, egy 2009-es egérvizsgálat szerint a koffein mind a vérben, mind az agyban csökkenti az Alzheimer kialakulásában szerepet játszó amyloid béta fehérje szintjét (78).

2011-ben a kutatók arra következtettek, hogy a kávé a legjobb forrása a koffeinnek, amely védelmet jelent a szellemi hanyatlással szemben. A következtetés alapja az, hogy a kávé eddig ismeretlen alkotóelemei erősítik a koffein azon hatását, amely növeli egy faktor (a granulocyte colony-stimulating factor vagy másként GCSF) szintjét a vérben, amely oka az Alzheimerben bekövetkező szellemi javulásnak (79).

A koffeines kávé a Parkinson betegség ellen is véd. Ez a második leggyakoribb neurodegeneratív betegség az Alzheimer után. Egy vizsgálatban 29 000 ember adata alapján arra következtettek, hogy napi 1-5 kávé 47%-kal, napi 5 kávénál több 60%-kal csökkenti a Parkinson kockázatát (81). A GCSF szintjét növelő gyógyszer, a Neupogen hatásosan megállította a Parkinson romlását állatkísérletekben (82-85). Számos más vizsgálat is megerősítette, hogy minél több kávét iszik valaki naponta, annál kisebb a Parkinson kockázata (86-88).

DNS károsodás

A DNS-t számos környezeti hatás és az öregedés is károsítja. Kiderült azonban, hogy a kávézás csökkenti az oxidációs hatásokra bekövetkező DNSA károsodást (90, 91). Egy 2011-es vizsgálat igazolta, hogy a kávé hatására csökkenő DNS károsodás az egyik oka a rákkockázat csökkenésének. A rendszeresen kávézóknak 13%-kal, az erős kávézóknak 18%-kal csökkent általában a rákkockázata, de a kávé specifikusan véd a prosztata, a mell-, a vastagbél- és végbél-, a torok-, a nyelőcső-, a máj-, a hasnyálmirigy-, a hólyag- és a méhrákkal szemben (92).

Hogyan hatnak a kávé összetevői?

A kávé sokoldalú hatását nyilván nem magyarázza meg teljes egészében az antioxidáns hatása. A kutatók kezdik feltárni a kávé összetevőinek további hatásait is.

Az egyik, hogy a kávé polifenoljai javítják a sejten belüli kommunikáció hatékonyságát, ami serkenti a sejtmegújulást, a immunitást és a homeosztázist (95, 96). A gyenge sejten belüli kommunikáció jellemző a rákra, cukorbetegségre és más betegségekre. Ez a megjavult sejten belüli kommunikáció akadályozza meg a vérlemezkék kicsapódását is (97). Egy specifikus sejt jelzőrendszer hatékonyságának javulása miatt védőhatású a kávé az idegsejtek esetében is (98). A kávé pozitívan hat a sejtek receptoraira is (99). A receptorokon keresztül kap egy sejt utasítást az osztódásra, elhalásra vagy különféle molekulák kibocsátására.

A kávé megemeli a méregtelenítő enzimek szintjét, ami védi a DNS-t a károsodástól (100). Egy 2009-es vizsgálat azt is igazolta, hogy a kávé fokozza a bifidobaktériumok (hasznos bélbaktériumok) aktivitását (101). Ezek a baktériumok fokozzák az immunitást, csökkentik a vérnyomást és fokozzák az ásványi anyagok felszívódását.

Egy 2010-es vizsgálat arra mutatott rá, hogy a kávéban található fenolikok, napi 4-8 kávé esetén közvetlenül csökkenti a gyulladást (66). A krónikus szervezetszintű gyulladás számos betegség alapja.

Egy 2011-es vizsgálat igazolta a kávé májvédő hatását és a zsírsejtek aktiválódását. Ezt mind a koffeines, mind a koffeinmentes kávé kiváltja (102). Ugyancsak 2011-ben igazolták, hogy a koffein maga is hatásosan semlegesíti a szabad gyököket (103).

A kávé védi az agy-vér gátat is (105), azaz segít meggátolni, hogy az agyműködést zavaró anyagok jussanak be az agyba.

Többszörös előny

Akik tehát a legtöbb kávét isszák, azoknak alapvetően lecsökken a diabétesz, a rák, a májbetegségek, a szellemi hanyatlás és a DNS károsodás kockázata. De a pozitív hatások sora ezzel nem ért véget.

  1. A koffeines és koffeinmentes kávé 9-10%-kal csökkenti a vesekő kockázatát (107)
  2. A koffeines kávé lecsökkenti az epekő és az epehólyag betegségeinek kockázatát (108, 109).
  3. A kávé serkenti a fogyást és a zsírégetést (91, 110, 111)
  4. A kávé csökkenti a bármilyen okból bekövetkező halál kockázatát (6, 112-115)
  5. Atlétáknál a kávé csökkenti az izomfájdalmat, növeli az erőkifejtés
  6. Egy vizsgálatban a sport előtt két órával elfogyasztott kávé megelőzte az erőkifejtés okozta asztmát (120).
  7. Egy 2011-es vizsgálat 50 000 nő adataival igazolt, hogy napi 4 kávé 20%-kal csökkenti a depresszió kockázatát (121).
  8. A kávé csökkenti a fogkő képződését
  9. Mind a koffeines és koffeinmentes kávé csökkenti a székrekedést, és szemben a kávé vízható hatásától szóló tévhittel, a kávé hozzájárul a szervezet folyadékigényének a kielégítéséhez (125-127)
  10. A kávé 40%-kal fokozza a fájdalomcsillapítók hatását fejfájás esetén, és serkenti a fájdalomcsillapítók felszívódását (128)
  11. Egy 2011-es, még nem publikált vizsgálat szerint a kávé 13-18%-kal csökkenti a bazális sejtrák (egy bőrrák típus) kockázatát (129).
 

Összefoglaló

Bár sok ember véli úgy, hogy korlátoznia kell a kávéfogyasztást, rengeteg vizsgálat igazolja, hogy a kávézás egészségvédő előnyei az elfogyasztott napi adaggal arányosan nő. 
Számos vizsgálat igazolja, hogy a nagyobb mennyiségben naponta elfogyasztott kávé csökkenti a diabétesz, a szív- és érrendszeri betegségek, a rák, az Alzheimer és számos más krónikus betegség, köztük az elhízás kockázatát.
Számos fitovegyület, köztük a klorogénsav található a kávéban, amely a kávé betegségmegelőző hatásáért felelős. 
Az előnyök dózisfüggők: napi egy csésze 13%-kal, napi 12 csésze már 67%-kal csökkenti a cukorbetegség kockázat (21).
Miközben a tradicionális orvoslás reménytelen küzdelmet folytat a cukorbetegség, a rák vagy az Alzheimer betegség ellen, kiterjedt kutatások igazolják, hogy a kávé, amely messze nem bűnös élvezet, teljesen természetes és olcsó védekezési eszköz.

A kávé védőhatásai

1, Kombinált antioxidáns hatás 
2, Lecsökkent tárolt glukóz 
3, fokozott inzulinérzékenység 
4,A glikogén mobilizálása az izmokban 
5, A zsíroxidáció serkentése az izmokban 
6, Csökkent gyulladásos enzimaktivitás 
7, A méregtelenítő enzimek magasabb szintje 
8, Megjavult sejten belüli kommunikáció 
9, A sejtek receptorainak fokozott érzékenysége 
10, A génaktivitás fokozódása 
11, A hasznos bélbaktériumok probiotikus serkentése 
12, A neuron pusztulás gátlása 
13, Az olyan fémek, min pl. a vas kelátokba alakítása 
14, A zsírsejtek és a máj metabolikus aktivitásának serkentése 
15, A vér-agy gát diszfunkciójának megelőzése 
16, Az amyloid-béta plakkok alacsonyabb szintje 
17, Az amyloid-béta plakkokat előállító enzimek aktivitásának csökkentése

Fordította: Szendi Gábor

Forrás: Michael Downey Discovering coffee's unique health benefits. Life Extension Magazine, 2012 jan. 39-49

 

Információ

Nyitvatartás: H-V 8-12 és 14-20    Pályfoglaláshoz, edzésidőpont kéréséhez, sportfelszerelés bérléséhez hívjon, vagy írjon! 

Az oldalt szerkeszti: Erdei László               

Kapcsolat

Telefon: +3620 977 5773                             Email: lacoerdei@gmail.com                     Levelezési cím:                                                 • 4200 Hajdúszoboszló, Szilfákalja u. 18/F   Sportcentrum címe:                                           • Hajdúszoboszló, József Attila u. 25. (Bejárat a Thermál Hotel mellett)