Mennyi vizet kell inni

Szervezetünk működéséhez elengedhetetlen a víz, amely alapvető építőelemünk is: testünk 45-75 százaléka víz. Agyunknak 85, tüdőnknek és veséinknek 80, a vér 79, szívünk 77, a máj és az izmok 73, a bőrnek 71, és talán meglepő, de csontjaink 22 és a fogaknak is 10 százaléka áll vízből.

A megfelelő vízbevitel hiányában létfontosságú biokémiai folyamatok sem mennek végbe, csorbul a hőszabályozásunk, lassabban forog az agyunk, a vesénk működése is gyengül, sőt még a vérünk is lustábban folyik ereinkben, de számtalan egyéb ok szól a megfelelő folyadékfogyasztás mellett. A megfelelő mellett - de melyik is az?

Egyes dietetikusok szerint a zöldségekből és gyümölcsökből is elegendő folyadékot vesz fel szervezetünk – de jól tudjuk, hogy egyikből sem eszünk eleget, s megfőzve veszítenek is víztartalmukból, így a kerti növények rágcsálása önmagában nem elég.

Más hangok szerint az 5 liter is éppen hogy csak elegendő, megint mások azt mondják, ezzel már „vízmérgezést” lehet szenvedni. Abban azonban a mai napig megegyeznek a szakértők, hogy folyadékpótlásra a sima víz a lehető legjobb választás. Hidratálás szempontjából kerülni kell a cukros, koffeines, alkoholos és szénsavas italokat.

  A dehidratáltság jelei


Kiszáradás, vagyis dehidratáltság akkor lép fel, ha nem pótoljuk megfelelően az elvesztett folyadékot. Szervezetünk legelőször fejfájással, szédüléssel, a fizikai és szellemi teljesítőképesség csökkenésével jelez, de a vizelet színe is árulkodó lehet. Ha normál sárga, szinte színtelen, akkor minden rendben van; ha sötét színű, az a dehidratáltság jele. Ugyanilyen biztos jel lehet a székrekedés, ugyanis még az emésztéshez is vízre van szüksége a szervezetnek. A vízhiány a nyirokkeringésben is károkat okoz: így hamar jelentkeznek karikás, szürke szemek és a száraz bőr is árulkodó.

Általánosságban elmondható, hogy inni nem akkor kell, amikor már szomjasak vagyunk, mivel a szomjúság már a dehidratáltság jele. Nagy melegben, stressz hatására, mozgáskor több folyadékot veszít a szervezet, így ilyenkor több pótlásra is van szükség.

Mindenkinek más a vízigénye, figyelembe kell venni, hogy valaki egy hűtött irodában, vagy a szabadban dolgozik. A test számára szükséges napi vízmennyiség egyenlő a nap folyamán elvesztett víz mennyiségével – általában 2,5 liter. A szervezet nem csak a vizelettel és izzadsággal veszít folyadékot, hanem a légzéssel és a széklettel is.

– Mivel ritkán számolgatjuk csak az izzadságcseppeket a homlokunkon, normális esetben 2-2,5 liter vizet javasolunk naponta, hőségben 2,5-3 liter folyadék kell normál terhelés mellett – magyarázta dr. Berki Emília, aki szerint nagyon sok tévhit él az emberek fejében a folyadékpótlással kapcsolatban.

 

MIT IGYUNK

MIT NE IGYUNK

  • Víz, ásványvíz, tea,
  • Szénsavmentes üdítők
  • Paradicsomlé,
  • Aludtej, kefír, joghurt
  • Levesek
  • Kávé, alkohol tartalmú italok
  • Magas koffein és cukortartalmú szénsavas üdítők

Létezik a vízmérgezés?

Sok szaklap, internetes bejegyzés javasolja, hogy igyunk legalább 4-5 liter ásványvizet. Mások szerint ettől már „vízmérgezés” kapható, vagyis a vér felhígul és vészesen lecsökken benne a nátriumszint. – Ekkora mennyiséget veseelégtelenségben szenvedő betegeknek szoktunk javasolni. Igaz, hogy nagy vízveszteség mellett sópótlásra is szükség van, amire az ásványvizek alkalmasak. De ha ezt a vízmennyiséget csak ásványvizekből visszük be, azok sótartalma káros is lehet, fokozhatja például a vesekőképződést.

Különösen a nagy kitartást igénylő, magas intenzitású sporttevékenység közben veszít sok nátriumot a szervezet. Ha csapvízből 4 litert megiszunk, nagy baj nem lehet, az egészséges vese kiválasztja még ezt a mennyiséget is – persze, ha nem egyszerre akarunk ekkora mennyiséget lefolyatni a torkunkon! 40 éves munkám során még nem találkoztam olyannal, aki „vízmérgezést” szenvedett volna – folytatta a belgyógyász.

http://www.webbeteg.hu/images/site/bullett.gif   A hőség veszélyei


http://www.webbeteg.hu/images/site/bullett.gifHőkollapszus: A meleg miatti ájulás (banális hőségkollapszus) esetén az eszméletvesztés rövid ideig tart: néhány pillanattól pár percig, de sosem húzódik 15 percnél tovább. A beteg az ájulás előtt gyengeséget, émelygést érez, jelentkezhet fülzúgás vagy a látás elhomályosulása, az egész test hirtelen leizzadása. A hőkollapszus oka a magas külső hőmérséklet miatt kialakuló vérkeringési átrendeződés: a szervezet úgy próbálja magát hűteni, hogy a periférián elhelyezkedő (a test középvonalától távolabb eső) erek kitágulnak, elősegítve a hőleadást. Ezzel párhuzamosan intenzív verejtékezés is megfigyelhető. Arra hajlamos egyéneknél e két tényező együttesen az agyi vérkeringés átmeneti zavarát eredményezi, amely a tudat elvesztését vonja maga után.

http://www.webbeteg.hu/images/site/bullett.gifNapszúrás: Az enyhe panaszok fejfájás, szédülés, kábultság, émelygés, hányinger formájában jelentkeznek. A beteg kerüli a fényt, szívesebben tartózkodik hűvös, elsötétített helyiségben. Súlyos esetben a testhőmérséklet hirtelen, jelentős emelkedése következik be (akár 39-40°C is lehet). A nagyfokú fejfájás mellett a tarkó kötöttsége, merevsége alakul ki. A beteg tudata zavart lehet, eszméletét elveszítheti. Csecsemők esetében jellegzetesen visító sírás, a kutacs feszülése és elődomborodása észlelhető. A csecsemő enyhe fizikai ingerekre is erős védekező mozgásokkal reagál. A legfontosabb teendő, hogy árnyékos helyre, célszerűen hűvös helyiségbe jusson a beteg. A tarkóra helyezett hideg vizes borogatás jó hatású. A beteg 30 fokos szögben megemelt felsőtesttel feküdjön s apró kortyokban fogyasszon hűvös folyadékot - lehetőleg vizet, és sohasem alkoholtartalmú italt! Enyhe esetben otthoni, két-három napos ágynyugalom javasolt hűvös, fénytől védett, esetleg sötét szobában. Azonban ha a tünetek nem javulnak vagy esetleg rosszabbodnak, mindenképpen kórházi kezelés szükséges.  

http://www.webbeteg.hu/images/site/bullett.gifKiszáradás: Az izzadás folyadék- és elektrolit (só) vesztéssel jár, és ezek pótlása nélkül kiszáradáshoz (dehydratio, exsiccosis) vezet. Ennek lehet tünete a fáradékonyság, az étvágytalanság, szédülés, fejfájás, a szapora szívverésérzés, hányinger-hányás, az izomgörcsök és az eszméletvesztés.  

http://www.webbeteg.hu/images/site/bullett.gifVízmérgezés: A másik szélsőséges esetben a nagyfokú verejtékezés során kialakult só- és vízhiányos állapot nagy mennyiségű folyadékbevitellel való rendezése, egyidejűleg a konyhasó pótlása nélkül úgynevezett vízmérgezést okozhat, melynek vezető tünetei közé tartozik a látászavar, valamint az izomgörcsök.  

http://www.webbeteg.hu/images/site/bullett.gifHőguta: Amennyiben magas külső hőmérsékleti viszonyok mellett végzett nehéz fizikai munka során termelődő hőmennyiséget a szervezet nem képes leadni, a testhőmérséklet akár a 41 °C fokot is elérheti, és kezdetben fejfájással, szédüléssel, hányingerrel, hányással, majd tartós expozíció esetén akár tudatzavarral, eszméletvesztéssel, vagy más idegrendszeri tünettel járó hőguta alakulhat ki.  

http://www.webbeteg.hu/images/site/bullett.gifHőkimerülés: A hőártalmak olyan típusa, mely hosszabb idő, általában több nap alatt fejlődik ki. A vízhiányos forma kialakulását a víz bevitelének hiánya vagy a víz fokozott vesztése (hányás, hasmenés) hozza létre. A sóhiányos forma legtöbbször verejtékezés következtében alakul ki, vagyis a verejtékezés intenzitásával a víz és ásványi anyagok pótlása nem képes lépést tartani. Fejfájás, szédülés, hányinger, hányás jelentkezhet, a beteg ingerlékeny, bágyadt lehet. A pulzus szapora, szabálytalan. Kezdetben egyes kis izmok izolált görcse jelentkezik, később nagy terjedelmű, fájdalmas rángások alakulnak ki.

http://www.webbeteg.hu/images/site/bullett.gifHőpangás: Nagyfokú fizikai terhelés következtében, leginkább közepesen meleg (25-30°C), párás környezetben alakul ki. Gyakrabban fordul elő a terheléshez kellőképpen nem szokott, előzőleg kevés folyadékot fogyasztó személyeknél. Veszélyeztetettek az idősek és a túlsúlyosak is. Tünete a nagyfokú izzadás, hányinger, hányás, szapora légzés, szapora pulzus. A beszéd és a járás zavara alakulhat ki, létrejöhetnek izomgörcsök is.  

 

Szerző: WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró

Információ

Nyitvatartás: H-V 8-12 és 14-20    Pályfoglaláshoz, edzésidőpont kéréséhez, sportfelszerelés bérléséhez hívjon, vagy írjon! 

Az oldalt szerkeszti: Erdei László               

Kapcsolat

Telefon: +3620 977 5773                             Email: lacoerdei@gmail.com                     Levelezési cím:                                                 • 4200 Hajdúszoboszló, Szilfákalja u. 18/F   Sportcentrum címe:                                           • Hajdúszoboszló, József Attila u. 25. (Bejárat a Thermál Hotel mellett)